“Ik wil likes! Ik wil meer volgers!”

“Ik wil likes! Ik wil meer volgers!”

“Ik wil likes! Ik wil meer volgers!”

We horen het wekelijks van klanten. “Hoe kan ik meer Facebook likes krijgen op een snelle en goedkope manier?” “Waarom heb ik niet net zoveel Instagram volgers als mijn concurrent?” Bedrijven zien het aantal connecties dat zij hebben op social media als een belangrijk waardeoordeel naar de buitenwereld, de potentiële klant. Sommige bedrijven kopen zelfs volgers en likes om zich zeker te stellen van een opvallend nummer aan connecties.

Ik zal niet ontkennen dat het aantal connecties geen invloed heeft op het beeld dat klanten vormen van een bedrijf, maar als de interactie met deze connecties daar stopt, zijn het nutteloze aantallen.

De social media marketeer
Deze cijfers worden echter door vele social media marketeers gebruikt als marketing doelstelling, terwijl een volger of like op zichzelf nog geen waarde heeft. De belofte dat ze een Facebook pagina een x aantal likes kunnen geven in een x aantal weken is een lege doelstelling die vrij makkelijk te bereiken is. Meer volgers of likes betekent echter niet dat je social media account ook goed scoort.

Social media is bij uitstek een medium waar het om meer draait dan bereik creëren. Het zijn platforms waar je interactie kan hebben met je klanten, gesprekken kan voeren en kan leren wat jouw klanten denken en willen. Je kunt een bericht plaatsen en je 1000 volgers zullen dit zien, maar als niemand er iets om geeft, het niet begrijpt of niet wilt zien, dan is het zinloos. Het is niet voor niets dat vele social media kanalen draaien op algoritmes die voor gebruikers keuzes maakt over wat ze wel en niet te zien krijgen op basis van hun interesses en gedrag. Social media marketing moet daarom draaien om interessante content en interactie met de klant.

Waardevolle doelen stellen
Je wilt weten hoe je social media accounts daadwerkelijk scoren? Dan moeten er duidelijke doelstellingen opgezet worden. Is je doel bijvoorbeeld meer mensen naar een bepaalde webpagina te krijgen? Dan meet je het klikratio van je posts. Wil je een nieuwe doelgroep interesseren voor jouw merk? Dan meet je of je deze fans kunt bereiken en of zij interacteren met je posts. Dit betekent niet dat bereik geen doel kan zijn, maar het draait om waardevol bereik. Wanneer iemand uit jouw doelgroep jouw bericht deelt met zijn eigen volgers geeft hij als het ware een aanbeveling voor jouw merk aan zijn eigen connecties. De moderne en snellere vorm van mond-tot-mond reclame!

Pas wanneer je het aantal likes of volgers in de juiste context gaat bekijken en de waarde er van aan kunt tonen, zul je de lege cijfer doelstelling voorbij streven.

back to top