Voice search met Siri en Google Now en het effect op SEO

Voice search met Siri en Google Now en het effect op SEO

De tijd is daar dat we niet meer terug kunnen vallen op handige trucjes en manipulatie om onze websites hoog te laten ranken. Al een aantal jaren wordt er geroepen dat het optimaliseren van je website meer moet draaien om het zo goed en volledig mogelijk beantwoorden van de vraag van de bezoeker. Met de start van mobiele optimalisatie kwamen er ook steeds meer geluiden voor gebruiksvriendelijkheid en het maken van interessante deelbare content. Nu kan niemand er meer onderuit! Digitale voice search platforms, zoals Siri en Google Now, zijn namelijk in twee jaar tijd uitgegroeid tot 10% van het algehele zoekvolume op het internet. Als dit zich op deze snelheid doorzet, zal Voice Search het reguliere zoeken zelfs voorbijstreven!

Het effect van Voice Search

Google Search is al ver geëvolueerd voorbij het relatief simpele algoritme waarmee het ooit begon. Een paar keywords in je tekst op de juiste plekken en hoppa, daar stond je, bovenaan de lijst. Met de jaren werd dit steeds lastiger, niet alleen omdat steeds meer ondernemers het belang hiervan inzagen, maar ook omdat Google’s algoritme constant in beweging is. Nu het aandeel van Voice Search groeit, zullen Google en andere zoekmachines hun algoritme hieraan gaan aanpassen.

Waar twee jaar geleden de meeste Voice Search platforms nog in 20% van de gevallen fouten maakten in het oppikken van je vraag, is het aantal errors ondertussen teruggedrongen naar 8%. Dagelijks maken er al miljoenen mensen gebruik van, maar met de snelheid waarop het zich ontwikkelt, zal het binnen no time de voornaamste manier worden om te zoeken. Dit betekent echter ook een hele andere manier van zoeken. Een potentiële klant zal namelijk niet aan zijn telefoon vragen: “Laptop kopen”, maar zal zijn vraag stellen zoals hij dat ook in het echt zou doen “Waar kan ik een kleine laptop kopen?” Voice Search platforms herkennen vervolgens niet alleen de vraag, maar ook de context en intentie die hierachter verscholen ligt.

Nieuwe optimalisatie strategieën
Nieuwe manieren van zoeken betekent nieuwe manieren van optimaliseren. Wij hebben een aantal tips op een rij gezet waarmee je je website alvast kunt voorbereiden op de enorme shift die er gaat ontstaan in de wereld van SEO.

  1. Het is ten eerste belangrijk om te begrijpen dat de mensen die Voice Search gebruiken vaak snel antwoord willen op hun vraag. Ze willen het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant vinden omdat ze nog even snel een hapje moeten eten. Of ze vragen zich af of er vanavond iets te doen is in de stad. Zij zullen daarbij over het algemeen gebruik maken van Voice Search via hun mobiele telefoon. Het is daarom extra belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiele gebruikers.
  2. Maak gebruik van microdata! Gebruikers van Voice Search zijn vaak op zoek zijn naar een plek of bedrijf bij hen in de buurt. Voice Search platforms herkennen de locatie van de gebruiker en zullen de zoekresultaten hier op aanpassen. Om het makkelijker te maken voor Voice Search om jouw bedrijf eruit te pikken, zal de zoekmachine kijken naar de zogenaamde micro data van de website. Hier kunnen dingen gevonden worden zoals de locatie van je bedrijf, het telefoonnummer, contact informatie etc.
  3. Focus je optimalisatie meer op long tail zoekwoorden. Voice Search gebruikers verwoorden hun zoekopdrachten namelijk over het algemeen in een vragende vorm. Woorden als ‘wat’, ‘wie’, ‘waar’ en ‘waarom’ worden daarmee een stuk belangrijker. Dit betekent ook dat het zoekwoordenonderzoek een heel ander proces wordt, waarbij er nagedacht moet worden welke vragen men zou kunnen stellen waar jij het antwoord op hebt. Een simpele methode om ervoor te zorgen dat je rechtstreeks antwoord kan geven op deze vragen is door het opstellen van een FAQ pagina. Voice Search zal hierdoor sneller antwoord kunnen vinden, omdat je deze al duidelijk aanbiedt in plaats van verstopt in de algehele content.

Ondanks dat vele mensen het nog te ongemakkelijk vinden om in een openbare ruimte tegen hun telefoon te praten, is het voor de jongere generatie heel normaal. Wij zijn er daarom van overtuigd dat Voice Search het op termijn gaat winnen van het reguliere zoeken. Zijn we met z’n allen niet constant op zoek naar nieuwe manieren om ons leven makkelijker te maken? Voice Search is de ideale tool waarmee je snel en efficiënt de informatie kunt verkrijgen die je wilt hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

back to top