Colorize

Colorize

Artistic Hair is een veelzijdige kapsalon gelegen midden in het pittoreske Warmond. De salon straalt comfort, rust en warme uit en het is duidelijk dat de klant altijd centraal staat. Het motto van de eigenaresse is niet voor niets ‘With the personal touch.’ Er wordt een vaktechnische hoge standaard gevoerd en voortdurend vernieuwd.

Rokend Paard werkt al enkele maanden aan het verbeteren van het naar buiten communiceren van deze kwaliteiten via de meest relevante online kanalen, zoals Facebook, Instagram en mailings. In deze maanden is steeds meer de behoefte naar voren gekomen om de salon breder neer te zetten, tot een hair ánd beauty salon. Maar hoe breng je deze verandering teweeg en hoe communiceer je dit op de juiste manier naar je bestaande en nieuwe klanten? Hiervoor bedacht Rokend Paard een slimme marketing strategie om deze verandering groots te introduceren.

Concept Colorize
Binnen Artistic Hair werden er al vele extra diensten aangeboden, zoals wenkbrauw behandelingen en stijl adviezen. Deze werden uitgevoerd onder de merknamen van de respectievelijke leveranciers van de producten en technieken en daarmee ook gedragen door de reputatie van deze merken. Het plan vanuit Artistic Hair: het brengen van een totaalconcept, waarbinnen alle facetten van hair and beauty behandeld worden op een zo persoonlijk mogelijke manier. Artistic Hair werd daarbij uitgebreid met: Make-up, Browz, Care en Style.

Omdat er meer waarde zit in het verbeteren van de naam van Artistic Hair, dan haar leveranciers, heeft Rokend Paard vervolgens voorgesteld alle nieuwe diensten samen te voegen tot één pakkend en uniek concept met een eigen merknaam: Colorize. Binnen dit concept worden uiteraard nog steeds dezelfde merken gevoerd, maar de samenstelling van merken en de persoonlijke werkwijze maakt Colorize tot de unieke Artistic Hair formule.

Branding proces
Vervolgens was het zaak om bestaande en nieuwe klanten bewust te maken van de kwaliteit en toegevoegde waarde van dit concept. Artistic Hair moest daarbij zichtbaar en actief een rebranding ondergaan binnen de bestaande kaders.

  1. Dit begon met de ontwikkeling van een nieuw logo waarin alle facetten van Colorize naar voren komen. Dit logo vormt een aanvulling op het bestaande logo, omdat de herkenbaarheid van Artistic Hair binnen de bestaanden klantenkring niet aangetast mocht worden. Daarnaast maakt het in één blik duidelijk wat Artistic Hair te bieden heeft binnen het nieuwe concept.
  2. LO_colorize

  3. In de fysieke ruimte van de salon moest het concept ook constant zichtbaar gecommuniceerd gaan worden. Dit is tot uitvoering gekomen in een aantal documenten:
    – Omdat het concept uit veel verschillende aspecten bestaat was het belangrijk de rode draad van het concept tastbaar te maken voor klanten. De essentie van het Colorize concept ligt bij de persoonlijke benadering. Binnen Artistic Hair is uitvoerig nagedacht wat de beleving van de klant moet zijn op het moment dat hij of zij binnen stapt tot het moment dat er wordt afgerekend en de salon weer wordt verlaten. Binnen dit proces is er gekozen voor een vast vragenformulier dat per klant bij het eerste bezoek wordt ingevuld. Dit formulier vormt de basis voor het bepalen van bijvoorbeeld het juiste kapsel, de perfecte kleuring, de beste vorm voor de wenkbrauwen etc. Dit document vormt dus rode draad tussen alle behandelingen van Artistic Hair.
    – Om klanten extra informatie te bieden is er een nieuwe prijslijst opgesteld, het Colorize menu. Er is hier gekozen voor het woord ‘menu’ om aan te geven dat er altijd verschillende items uit het menu gekozen en gecombineerd kunnen worden zoals in een restaurant. Alle behandelingen worden namelijk samengesteld op basis van de persoonlijke voorkeuren en wensen.
  4. Los van het herstructureren van de website om klanten duidelijk te informeren, wilden we ook klanten inspireren en enthousiasmeren. Zoals wij al eerder hebben uitgelegd in ons artikel over Human-to-human marketing verkoop je nooit een product of dienst, je verkoopt een gevoel en een ervaring! Storytelling is daarom super belangrijk en komt het best tot uiting door video. Dit idee heeft de basis gevormd voor de nieuwe bedrijfsvideo. In de video worden alle onderdelen van Colorize kort uitgelegd, maar ligt de nadruk vooral op het gevoel dat een Colorize behandeling klanten kan geven. De persoonlijke benadering en de hoge kwaliteit staan hierbij voorop.

 

Ready to launch!
Een verandering in een bedrijf, groot of klein, is altijd eng en risicovol. Al 15 jaar was Artistic Hair hard aan de weg aan het timmeren, maar de eigenaresse zag nog elke dag mogelijkheden tot vooruitgang. Colorize voelt voor hen dan ook als een nieuw begin en een afsluiting van de afgelopen 15 jaar.

Rokend Paard vond het belangrijk dat dit gevoel ook door zou dringen tot de bestaande klanten zodat zij zich actief meegenomen zouden voelen in deze verandering. Het idee ontstond voor een Launch party. Via e-mails werden klanten maandelijks al een beetje warm gemaakt voor het nieuwe concept. Vervolgens werden alle klanten, lokale pers, en ondernemers uitgenodigd voor de viering van het 15 jaar bestaan en de feestelijke onthulling van Colorize. De nieuwe bedrijfsvideo en het nieuwe logo waren hierbij een belangrijk onderdeel van het aftrap moment.

De opkomst was ver boven verwachting en de steun vanuit de eigen klantenkring was overweldigend!

En hoe nu verder?
Het is nu nog te vroeg voor harde cijfers. Voor nu is het belangrijker voor Artistic Hair om het enthousiasme wat gecreëerd is onder klanten tijdens de marketing campagne vast te houden en door te zetten zowel in de online communicatie als in de salon. De bedrijfsvideo zal gaan draaien op een TV scherm in de salon en het colorize menu en vragenformulier zullen in gebruik worden genomen. Via Instagram en Facebook zullen de resultaten vertoond worden van klanten die een Colorize behandeling hebben ondergaan. In e-mails worden klanten op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de salon en meer dan eens gewezen op alle nieuwe mogelijkheden die Colorize voor hen biedt.

Het einddoel?
Dat is toch altijd gewoon mond-tot-mond reclame over de kwaliteit en persoonlijke aandacht die iedereen zal krijgen bij het vernieuwde Artistic Hair. Alleen zo kan Colorize uitgroeien tot een blijvende en succesvolle formule!

back to top