Lokale SEO: Tips & Tricks

Lokale SEO: Tips & Tricks

Ben jij een lokale ondernemer in een kleine stad of dorp? Een kapsalon, restaurant of antiekwinkel? Dan lijkt online vindbaar zijn voor jou waarschijnlijk niet zo belangrijk. Je moet het hebben van mond-tot-mond reclame en wat outdoor advertising in de buurt. Maar je laat een hele belangrijk doelgroep hier liggen, jouw online doelgroep. Het toenemende belang van lokale context komt natuurlijk direct voort uit het sterk groeiende smartphone gebruik. Smartphones stellen hun gebruikers in staat om heel makkelijk en snel informatie te vinden over zaken in hun directe omgeving. Zijn mensen via Google op zoek naar ‘kapsalon delden’ of een ‘antiekwinkel in de buurt’ en staat jouw bedrijf niet op de eerste pagina, dan kun je al deze potentiële nieuwe klanten wel op je buik schrijven.

Lokale SEO
Lokale SEO, wat houdt dat in? Deze vorm van SEO bestaat uit twee doelstellingen:

  1. Gevonden worden wanneer men een relevant zoekwoord in combinatie met plaatsnaam intypt in Google (zoals ‘kapsalon delden’)
  2. Wanneer iemand zich al in de buurt van jouw onderneming bevindt en op zoek gaat naar een ‘goede kapsalon’ via Google.

Belangrijk voor lokale vindbaarheid is daarom: relevantie, afstand en autoriteit. Is jouw onderneming relevant voor de zoekopdracht? Is het bedrijf in de buurt van de gebruiker? Is jouw bedrijf bekender of staat het beter aangeschreven dan concurrenten?

Om dit voor elkaar te krijgen hebben wij een aantal tips&tricks op een rijtje gezet waarmee jij ervoor zorgt dat jouw lokale onderneming de lokale concurrentie voorbij streeft.

1. Contactgegevens
Verwerk ten eerste de contactgegevens van de onderneming in alle online profielen, zoals de website, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn etc. maar ook in bijvoorbeeld je e-mailhandtekening. Op de website zelf verwerk je de contactgegevens niet alleen op de homepage, maar ook in de footer en op een aparte contactpagina.

2. Google Mijn Bedrijf
Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan voor de onderneming of claim een al bestaande pagina en vul zoveel mogelijk gegevens in. Hoe meer informatie je aanlevert, hoe meer informatie Google kan tonen aan gebruikers die nuttig kan zijn op de verschillende diensten van Google, zoals Google Maps, Google+ en Google Zoeken. Wanneer men vervolgens naar een restaurant in de buurt zoekt zullen gebruikers niet alleen het adres, openingstijden, routebeschrijving en een URL naar de website te zien krijgen, maar er worden ook meteen reviews getoond of foto’s van de zaak.

3. Apple Maps
Wat veel mensen vergeten is dat met de vele iPhone gebruikers er ook veel mensen zijn die gebruik maken van Apple Maps in plaats van Google Maps. Ook via deze weg moet je jouw onderneming aanmelden. Hier kun je nogmaals je openingstijden en website URL invullen en een categorisering van de onderneming doorgeven.

4. Google Maps
Neem een Google Maps kaart op in de website. We zien dit vaak terugkomen op een contactpagina of in de footer. Belangrijk onderdeel is dat je in deze kaart niet alleen het adres aanwijst, maar ook meteen verwijst naar je actuele Google Plus lokale vermelding.

5. schema.org
Nu naar de wat technischere kant van je website: in elke website kun je zogenaamde ‘structured data’ toevoegen. Hierin kun je extra informatie verwerken, zoals reviews, openingstijden, geo-coördinaten en reviews. Zoekmachines lezen deze data en begrijpen hiermee beter waar je gevestigd bent en hoe ze deze informatie moeten laten zien. Af en toe zal Google deze extra informatie zelfs weergeven in de zoekresultaten om de gebruiker nog meer informatie te verschaffen. Zo kunnen er sterretjes onder je titel verschijnen waarmee de reviews weer worden gegeven. Hoe een schema format eruit ziet en welke opties je allemaal kunt toevoegen is te vinden op schema.org.

6. Zoekwoorden
Wil je vindbaar zijn als ‘antiekwinkel’ in Amersfoort, dan moet je wel zorgen dat je de juiste zoekwoorden gebruikt die corresponderen met jouw doelgroep. Gebruik daarom een online Keyword Tool zoals Adwords Keyword Planner om erachter te komen welke zoektermen er allemaal gebruikt worden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Veel mensen zoeken locatie gerelateerd, maar zoeken mensen op ‘antiekwinkel amersfoort’ of zoeken mensen naar ‘antieke meubels amersfoort’.

Zoekwoorden gekozen? Vervolgens verwerk je deze op de juiste plekken in je website teksten. Een aantal belangrijke plekken zijn je titels, tussenkoppen en natuurlijk in de tekst zelf. Gaan we een stapje dieper dan verwerk je de zoekwoorden ook in je meta gegevens, dit zijn de titel en beschrijving van je pagina’s die Google vertoont in de zoekresultaten. Neem de zoekwoorden ook op in de bestandsnamen van de afbeeldingen die je upload en in de alt-tekst van de afbeelding. De alt-tekst van de afbeelding is de alternatieve tekst die Google vertoont wanneer de afbeelding niet laadt.

7. Online vermeldingen
Met een vermelding bedoelen we een referentie naar jouw onderneming ergens online. Dit kan naar je bedrijfsnaam zijn, je adres, telefoonnummer etc. Een paar standaard voorbeelden waar je een online vermelding kunt verkrijgen zijn bijvoorbeeld www.detelefoongids.nl en www.openingstijden.nl. Het beste voor je vindbaarheid is wanneer deze vermeldingen ook een link bevatten naar je website. Maar zelfs zonder link zijn de vermeldingen waardevol, omdat deze websites vaak op de eerste pagina voor lokale zoekopdrachten komen te staan.

8. Reviews
Reviews van klanten zijn niet alleen belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook voor de vindbaarheid van je website. Veel goede reviews op Google en Facebook kunnen een grote invloed hebben op de posities in de zoekresultaten. Net als online vermeldingen, zijn deze reviews directe aanbevelingen van jouw bedrijf. Het is de online vorm van mond-tot-mond reclame. Probeer daarom zoveel mogelijk reviews te verzamelen en reageer ook op deze reviews. Bedank ze of probeer een eventueel probleem transparant op te lossen zodat andere mensen ook zien dat je betrouwbaar bent als bedrijf.

9. Mobielvriendelijkheid
Google wil dat mensen zo snel en makkelijk mogelijk toegang krijgen tot de informatie die zij zoeken. Het aantal zoekopdrachten met een mobiel apparaat ligt bij lokale zoekopdrachten hoger dan bij andere soorten zoekopdrachten. Dit betekent dat je website mobiel goed bereikbaar moet zijn en snel moet laden. Duurt het laden van jouw mobiele website langer dan 2 seconden, dan ben je al een flink aantal mensen verloren. De mobiele versie van je website moet daarnaast optimaal zijn voor gebruik op een smartphone of tablet. De knoppen moeten groot genoeg zijn en alle informatie moet in het scherm passen. Hoe langer ze op de website blijven en doorklikken, hoe beter vindbaar je website zal worden.

10. Blog
Iedere website zal een hoofdzoekwoord hebben die jouw onderneming volledig omschrijft, zoals ‘kapsalon delden’. Maar vele bedrijven kunnen hun diensten weer onderverdelen in subonderwerpen. Om op al deze onderwerpen vindbaar te worden zul je meer pagina’s moeten creëren die stuk voor stuk een van deze onderwerpen behandelt. Zo zul je als kapsalon een pagina willen maken over ‘dames knippen’ of ‘haar verven’. Maar je kunt ook nog een stapje verder gaan en op gerelateerde zoekwoorden gevonden willen worden, zoals specifieke trends of kleurtechnieken. De beste manier is om een blog te creëren op je website, waarin je niet alleen actuele informatie over je bedrijf kwijt kan, maar ook pagina’s kan delen die specifiek gericht zijn op zoekwoorden. Google waardeert websites die geregeld hun website updaten of artikelen toevoegen automatisch meer, omdat dit voor hen aangeeft dat je voldoende informatie te bieden hebt en jij de up to date bron bent over deze onderwerpen.

In het kort
Lokale SEO is meer dan het verwerken van je contactgegevens en het vermelden van de plaatsnaam waar het bedrijf gevestigd is. SEO kent veel verschillende factoren die invloed hebben op de vindbaarheid in Google. De bovengenoemde factoren zijn dus niet de magische sleutel tot succes, maar het is een goede lijst om mee te starten en te zien hoe ver je er mee kunt komen.

Tip: adverteer met regiotargeting
Duurt dit alles te lang of lijkt het te veel werk? Maak dan een advertentiebudget vrij en adverteer via Google Adwords en Facebook Ads. Beide kanalen hebben een regiotargeting functie, waarmee je zichtbaar kunt zijn voor klanten in specifieke locatie en regio’s binnen een straal van jouw onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

back to top