Instagram’s antwoord op in-app shopping: Product tagging

Instagram’s antwoord op in-app shopping: Product tagging

De ontwikkelingen binnen Instagram lijken geen moment stil te staan. Werd er een aantal maanden nog de nieuwe functionaliteit van Instagram Stories gelanceerd, was het vorige maand alweer tijd om deze functie uit te breiden met Live videos. De nieuwste ontwikkeling waar Instagram mee aan de slag is gegaan, inspelend op een duidelijke vraag vanuit gebruikers, is de mogelijkheid tot het verkopen van producten rechtstreeks via Instagram.

Instagram in 2017
In 2017 is dan eindelijk gebeurd wat iedere social media marketeer al mijlenver aan zag komen: Instagram is Twitter voorbijgestreefd! Door de uitbreiding van Instagram in 2016 op het gebied van adverteren, het toevoegen van bedrijfsprofielen en de nieuwe relevantie tijdlijn is het aantal maandelijkse gebruikers wereldwijd gestegen met 100 miljoen. Even de statistieken van Instagram op een rij:

  • Over de hele wereld heeft Instagram nu meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers.
  • Voor zover bekend worden er elke dag wereldwijd gemiddeld 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld. (gegevens van 2016)
  • Instagram groeide van 2,1 in 2016 naar 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers in 2017, waarvan 1,5 miljoen mensen die hier dagelijks gebruik van maken.

Hoe werkt product tagging Instagram

Vanaf 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 8.194. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2017.

Shoppen op Instagram
De meeste merken starten een Instagram account met als voornaamste reden branding. Dit is de perfecte plek om je producten en/of diensten te showcasen. Zowel vanuit deze merken als vanuit de consument is echter steeds meer de behoefte ontstaan om deze producten direct te kunnen aanschaffen. Je ziet een mooi paar schoenen en wilt niet eerst je app sluiten om vervolgens je browser te openen en de webshop af te struinen. Hoe meer stappen naar de aankoop van het product, hoe meer er mis kan gaan. Dit is een gemiste kans voor beide partijen.

Op het moment is het grootste probleem voor Instagram gebruikers dat er geen links gepost kunnen worden in de beschrijving van de foto en er ook geen mogelijkheid is om op een “koop” button te klikken die je rechtstreeks naar het product leidt. Externe partijen zoals Feedshop, Shopseen en Inselly hebben hier verschillende oplossingen voor bedacht, maar al deze opties vragen nog steeds om een extra handeling.

Product tagging
Er zijn dus al vele manieren bedacht door externe partijen om via Instagram producten te kunnen verkopen, maar een interne shop ontwikkeld door Instagram zelf was er nog niet. Instagram komt binnenkort eindelijk zelf met een oplossing: Product tagging! Instagram realiseert zich dat het makkelijker moet worden om aankopen te doen via het platform. Daarom worden diverse opties toegevoegd aan je post om jouw product beter ‘vindbaar’ te maken.

Je zult na deze update maximaal 5 producten in een foto kunnen taggen. Deze tags blijven onzichtbaar totdat men op de foto klikt. Wanneer men op de tag klikt krijg je de prijs van het product te zien en kan je doorklikken voor extra productinformatie. De ‘Shop now’ link zal beschikbaar zijn binnen deze product details. Hierna wordt je doorgestuurd naar de webshop van de aanbieder waar je direct het product kunt aanschaffen. Overigens krijg je ook de mogelijkheid van Instagram om het product op te slaan, zodat je er nog even over na kan denken.

De volgende video geeft weer hoe het eruit komt te zien.

Helaas zit product tagging momenteel nog in de testfase en zijn er maar een handjevol bedrijven die er gebruik van mogen maken. Het voordeel van deze manier van product tagging tegenover de al bestaande methodes? Er is geen externe partij of browser meer nodig. Je komt met 1 klik terecht op de pagina waar je het product kunt kopen en kunt met een swipe of klik terug naar de Instagram feed.

De groei van Instagram
Zoals Joris Toonders al aangaf in zijn uiteenzetting van de online marketing trends voor 2017 worden platformen steeds machtiger. Een webshop op je eigen website zal hoogstwaarschijnlijk nooit zoveel bezoekers trekken dan wanneer je dezelfde producten aanbiedt via bijvoorbeeld een Amazon of bol.com. Instagram speelt hier op in door zelf ook een dergelijk platform te worden waar men producten kan kopen en verkopen.

Of zij zelf ook gaan meesnoepen van de inkomsten die bedrijven binnen gaan halen via hun Instagram shops, dat is nog even afwachten. De hoeveelheid bruikbare data die ze echter binnen gaan slepen bij het invoeren van product tagging is enorm. Data die uiteindelijk ingezet zal worden voor beter targeted advertenties en dus meer inkomsten gaan opleveren door een toename aan advertentiebudgetten. Wij voorspellen dat Instagram in 2017 nog harder gaat groeien dan in 2016 door de toegevoegde waarde die ze hiermee creëren voor merk en consument.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

back to top