Het aloude B2C en B2B maakt plaats voor H2H Marketing!

Het aloude B2C en B2B maakt plaats voor H2H Marketing!

Het aloude B2C en B2B maakt plaats voor H2H Marketing!

B2S en B2B marketing zijn twee eeuwenoude begrippen in de marketing wereld. Maar het is tijd om afstand te nemen van dit traditionele idee en te gaan focussen op een all inclusive strategie: Human-to-human (H2H) marketing!

Werken volgens de strakke richtlijnen van B2C of B2B marketing is niet meer van deze tijd. In een wereld waar alles steeds meer draait om het individu moeten wij ons, als marketing professionals, focussen op juist datgene waar het individu behoefte aan heeft. Volgens Rokend Paard is dit het volgende:

Nummer 1: Persoonlijke communicatie
Een betrokken klant is een trouwe klant. Of dit nu een huisvrouw is of een medewerker van een grote corporatie. Verplaats je daarom altijd in de persoon en niet in het bedrijf. Wil je een sterke relatie met een klant opbouwen, dan zul je op een persoonlijke wijze moeten communiceren. Social media is bij uitstek een wijze om snel en effectief elke klant persoonlijk aan te spreken en tegelijkertijd op zichtbare wijze naar buiten te treden als een betrokken organisatie. Daarnaast is het ook belangrijk om je bedrijf en merk een gezicht te geven door medewerkers zichtbaar te maken in de content die je deelt met de (potentiële) klant. Het is makkelijker een band op te bouwen met een gezicht of naam dan met een ontastbare entiteit zoals een bedrijf of merk.

Nummer 2: Een verhaal
Je verkoopt niet alleen een product of dienst, je verkoopt een gevoel! Een product of dienst heeft geen emotionele waarde en kan zelf weinig communiceren naar mensen toe. Storytelling is daarom super belangrijk en komt het best tot uiting door tegelijkertijd in te spelen op de huidige beeldcultuur. Zet daarom producten en diensten om in verhalen. Hoeveel beter kan je verhalen in deze tijd vertellen dan door gebruik te maken van fotografie of video?

Nummer 3: Oplossingen
Een klant koopt een bepaald product of service omdat fysieke personen in het bedrijf van jouw klant tegen een probleem aan lopen dat jij kunt oplossen. Mensen zoeken oplossingen voor hun problemen en horen in dit zoekproces jouw product of service tegen te komen. Richt je marketing daarom niet op de specificaties van je product of service maar op welke real life problemen het op kan lossen. Ook Google geeft steeds vaker de voorkeur aan webpagina’s die rechtstreeks antwoord geven op de vragen/behoeftes van mensen.

Human-to-human marketing (H2H) zorgt voor lange termijn relaties met je klanten en bovenal veel meer mond-tot-mondreclame!

Rokend Paard is opgericht in de periode dat data de belangrijkste pijler is geworden voor vele marketing bureaus. Wij geloven echter in de menselijke factor van marketing en dan met name die van online marketing. Storytelling en persoonlijke communicatie zal het namelijk altijd winnen van koude data. Een klant is geen nummer, maar een mens met gedachtes, gevoelens en behoeftes.

back to top